Bok Tips!

Jag tänkte tipsa er om en bok som jag håller på att läsa just nu. Den är otroligt bra. Den heter Amuletten från Samarkand och är skriven utav Jonathan Stroud.

Jonathan Stroud's Amuletten från Samarkand är den första boken i Bartimaeus trilogi. Dom andra två böckerna heter Golems öga & Magikerns port. Dom två böckerna återkommer jag med när jag har läst dom.


Ur: Amuletten Från Samarkand 
'Jag lät den blå elden dö ut för att ersättas med en frän lukt.
Grabben började tala. Mycket pipigt.
- Jag befaller dig... att... att... (Nå, fram med det!) ... s-s-säga ditt n-namn.
Det är vanligtvis så de inleder, nybörjarna. Meningslöst pladder. Han visste och jag visste att han redan kände till mitt namn, hur skulle han annars kunna frammana mig?'

 

"Djinnen Bartimeus finner sig frammanad av en tolvårig pojke, en trollkarlselev som inte är torr bakom öronen ännu. Pojken Nathaniel beordrar Bartimeus att stjäla Amuletten från Samarkand från en mäktig trollkarl. Nathaniels motiv är enbart hämnd för en oförrätt men han inser snart att han tagit sig vatten över huvudet. Trollkarlen Lovelace som äger amuletten smider sina egna fruktansvärda planer för att röja undan konkurrerande trollkarlar. Nathaniel blir tvungen att använda all sin trollkarlslist och hänsynslöst utnyttja Bartimeus för att ta sig ur knipan han försatt dem båda i."



Och sen så har jag svaren från inlägget "Simpsons Noja"
1. Victoria Silvstedt
2. Anders Lundin
3. Drottning Silvia
4. Carl XVI Gustaf
5. Linda Bengtzing






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0