Dag 03 - Resan Jag Aldrig Glömmer!

En resa som jag aldrig kommer att glömma är resan vi gjorde i skolan. Vi åkte till Estland för att hjälpa ett barnhem som hade det lite jobbigt. Den resan förändrade mitt liv totalt. Men allt började innan själva resan gjordes.

Allt började med att min utbidning tog kontakt med Mariakyrkan i Jakobsberg, och där igenom började vårat sammarbete  med Svenskakyrkan. Vi satte oss ner och började skriva på en musikal som hade samma betydelsw som Likelsen om den förlorade sonen, men vi ändrade om den lite eftersom vi ville ha en helt ny musikal (inte för att det är en musikal men i alla fall), vi behöll vissa delar eftersom vi sammarbetade med Mariakyrkan. 
Vi kämpade och kämpade med att skrivca den och göra den perfekt, vi testade olika uppläggningar och händelser för att allt skulle passa in. Efter en hel del blod, svett och tårar blev vi äntligen klara och döpte musikalen till "De förlorade barnens ballad".
Vi hade våra första föreställningar i skolan och började samla in pengar, kläder, leksaker och massvis med andra saker som barnhemmet behövde. Våra två sista föreställningar i Sverige ägde rum i Aspnäskyra och Mariakyran. Det gick väldigt bra och vi fick in massvis med saker till barnhemmet.

Två dagar innan vi skulle åka närmare bestämt den 23/3 - 2007 så hade vi ett 3timmars långt (om inte längre) möte i skolan med föräldrarna, lärarna, tolken och personal från kyrkan. Vi gick igenom allt det nödvändiga och fick en massa informatin. Vi fick reda på det som skulle hända på dit och hem resan, hur vi skulle lägga upp allt när vi kom fram och mycket mycket mer. Det var då jag verkligen insåg att det är inte alls långt kvar tills vi åker.

Söndag 25/3 - 2007:
God morgon världen! Klockan är nu 10;00 och jag har nyss vaknat, jag har nog aldrig i hela mitt liv gått upp före klockan 12:00 på en söndag!
Idag så lämnar jag Sverige för att bege mig till Peteli som ligger i Estland. Vi ska samlas i skolan 15:00 så jag måste hinna packa klart allt och fixa mig för jag måste åka redan vid 14-tiden.

Då var man framme vid skolan, mamma och pappa körde mig hit så att jag skulle komma fram i tid (tog lite längre tid på mig än väntat). Så nu ska vi packa ner allt som ska följa med till Estland, vi ska även ha en liten snabb genomgång innan vi beger oss mot Frihamnen.

Båten: Nu är det kväll/natt och vi har varit på båten ett antal timmar nu. Vi har hunnit äta världens godaste buffé, vi har haft ännu ett möte med lekar i slutet (självklart musiklekar), och mitt lag vann! Vi har även sjungit karaoke i baren med alla som är med på den här resan, alla var nyktra så klart eftersom vi åker med skolan och kyrkan. Senare i hytten (vilket är nu, klockan är ungerfär halv 4 på morgonen) har vi legat och snackat och haft det riktigt trevligt. Men nu borde jag släcka lampan med tanke på att båten anländer till Estland klockan 10:00 imorgonbitti.

Måndag 26/3 - 2007:
Vilken dag det har varit! Gick upp vid 8-tiden för att äta frukost och plocka ihop allt i hytten. Vi kom in i hamnen vid 10-tiden imorse och satte oss i det härliga vårvädret för att vänta på att allt och alla skulle komma av båten. De var riktigt mysigt enda fram tills Oscar hoppar upp och skriker "German! Vart är Robin?!" då har inte Robin, Gustav elller Christian kommit av båten! Det visade sig att dom hade legat och sovit i hyttan (smart). Efter ett tag så kom Matti (det är han som har hand om barnhemmet) till terminalen för att köra oss till barnhemmet. När vi sitter i bilen så åker vi förbi hus som är fallfärdiga, utan fönster eller ordentliga dörra. Och jag antar att de bor folk i dom husen. Jag rös i hela kroppen när jag såg det. När vi kom fram till kyrkan som barnhemmet låg i så börjace vi packa upp allt och rigga upp våran scen. När vi var klara med det mesta så åt vi lite lunch och hade ett lunchmöte. Efter de så fortsatte vi att rigga upp det sista, när vi var kalra med det hade vi en liten repetition för att se så att allt var rätt kopplat och fungerade som det skulle. Vi höll på enda fram till middagstid. Efter middagen så begav vi oss till ett Köpcenter som heter Kristine, det låg ungefär 20min från barnhemmet. Det belv mest fönstershoppning för min del för jag glömde pengarna i resväskan men det gjorde inte mig något. Nu ligger jag här i min sovsäck och ska snart försöka sova för imorgon börjar allt på riktigt, det är då vi har första föreställningen och ska få träffa barnen lite mer.

Tisdag 27/3 - 2007:
Idag gick vi upp vid halv 9 och fixade oss inför frukosten som serverades vid 10-tiden. Efter frukosten så var det dag för att ha en generalrepetition inför eftermiddagens föreställning. När vi var klara med repetitionen så begav vi oss till köpcentret /den här gången med pengar i handen) igen för vi hade lite fritid. Vi kollade runt lite och köpte lite smått och gott. Sen gick vi tillbaka för att äta lite lunch och fixa oss inför den första föreställningen i Estland. Föreställningen gick sjukt bra och barnen älskade den., de var riktigt skönt att få träffa vissa utav barnen som bodde där. Vi umgicks lite med dom och hade det riktigt mysigt. Efter middagen så gick vi ut på "spökjakt", det var lite kusiligt för vissa hus såg verkligen spöklika ut och ja man var lite spänd. När vi kom tillbaka till kyrkan så satte vi oss i kyrksalen med barnen och sjöng och hade det riktigt mysigt. Nu ska vi lägga oss för imorgon gar vi sista föreställningen, samt att det är sista dagen på barnhemmet, så man måste ju vara pigg.

Onsdag 28/3 - 2007:
Det var en lång och jobbig natt, vid ett tiden så blev man väckt av att 3personer klampar in i ett rum där vi ligger misnt 10pers och sover i ett och samma rum så det var inte så mycket plats om man säger så. Hur som helst, dom här personerna började flytta på madrasser och sovsäckar för att ta det till ett annat rum, lite respektlöst att göra så nar folk sover, men vad ska man göra åt saken?
På dagens schema står det att vi ska på stadsvandring, vilket var riktigt mysigt. Tallinn är verkligen en vacker stad, men väldigt fina byggnader och kyrkor. Det var även skönt att ha lite fritid innan den sista föreställningen.
Den sista föreställingen gick sjukt bra, alla som såg den tycket att den var sjukt bra.Efter att vi hade umgåtts lite med folket och barnen som såg den så riggade vi ner allt och såg till att allt hamnde på rätt plats. Efter middagen så hade vi vattenkrig med barnen och lekte sjukt mycket och hade det väldigt roligt tillsammans. Som kvällen innan så satte vi oss i kyrksalen och sjöng lite och hade tända ljus och tänkte tillbaka på allt vi har gjort för det här barnhemmet, vi har det sjukt mysigt enda tills det bryts av att Per kommer in i kyrksalen och skriker rakt ut "Är det någon som har sett Sarah's väska?!" alla kollar frågande på varandra och börjar springa runt och leta. Läranar ber oss att vi ska lugna oss för de hjälper inte att springa omkring som dårar. Så vi går ut och ställer oss i nattens mörker för att ta en cigg, och när vi kommer ut från kyrkan så ser vi att ambulansen står där och att sjukvårdare kommer utspringandes från kykans bakdörr med Sarah på en bår! Då börjar vi alla bli sjukt oroliga, Anna, Per och Danne springer efter och hoppar in i ambulansen och bilen son står där och kör i världens fart mot sjukhuset. Vi gick chockade in i kyrakn och prästen vi hade med oss berättade vad som hade hänt, Sarah hade tydligen haft så ont i sin mage att hon hade legat och skakat och skrikit av smärta. Vi går upp till vårat rum och sätter oss och pratar, då Tanita kommer in i rummet helt chockad och säger att Teddy står halvt medvetslös och spyr i en kartong! VAD FAN ÄR DET SOM HÄNDER! Tänkder jag, 4personer hade redan hunnit bli sjuka och vi förstod inte varför. Nä nu blir det sängen för mig, det har varit en lång dag!

Torsdag 29/3 - 2007:
Dagen började med att vi gick upp vid 9:00, och började stressa. För idag åker vi nämligen hem. Vi åt frukost som vanligt men idag var det bara att slänga i sig maten för vi var tvungna att börja packa ner allt vi skulle ha med hem. Och efter det skulle vi på ett besök i parlamentet. Efter besöket på parlamenet fick vi gå runt på fri hand inne i gamla stan vilket var sjuk mysigt! Vi skratta och hade det riktigt trevligt, när klockan började närma sig två så gick vi för att möta upp alla för att gå och äta lunch. Efter lunchen begav vi oss till båt terminalen för att hämta våran väskor som vi skulle ha med oss på båten. Vid det laget hade två till blivit sjuka. När vi kom på båten och fixat med hytterna så gick jag, Tanita, Cazza, Jenny, Sandra, Sussi, Johanna & Sami till baren och satte oss och tog det lugnt innan vi skulle ha ett möte med alla. Mötet gick bra men det var väldigt känslosamt. Efter mötet gick vi och åt middag och hade det trevligt. Efter middagen så gick jag, Jenny, Oscar och Johnny till hytten och övade på pjäsen som vi ska vara med i. Ja öva och öva, det blev inte så mycket övande där, vi busade mest. Jag har aldrig haft så kul i hela mitt liv. När vi var klara gick vi till karaoken och sjöng och skrattade som fan. Efter ett par timmar vid karaoken, gick vi till discot och dansa som fan. Jag har aldrig dansat så mycket i hela mitt liv, till och med  mina lärare dansade, vi hade grymt kul. Vi stannade tills klockan blev 4, sen gick vi till hytten och snackade lite. Nu är klockan runt 5 och det är dags att sova lite!

Fredag 30/3 - 2007:
Nu är vi äntligen på svenskt vatten! Klockan är 8:00 och vi har nyss klivit upp. Nu håller vi på att fixa oss till frukosten. Sen så vid 10:00 är vi inne i hamnen. Nä nu ska vi äta och sen så ska vi gå till Tax-free'n  och köpa det sista.


Det här är verkligen en resa som kommer att ligga i mitt hjära så länge det slår. För den förändrade mig som en person. Saker som ine var viktiga för mig förut blev ännu viktigare än någonsin, jag önskar att alla får en sådan upplevles som jag fick.

(Klicka HÄR för att komma tillbaka till listan)





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0