Landslaget - Hyllas Av Alla!

Förlust i matchen.

Men en vinst för spelsystemet.

- Sättet Sverige spelade 3-5-2 på...jag beundrar det, säger Frankrikes förbundskapten Raymond Domenech och fick medhåll av superstjärnan Thierry Henry.

Frågetecknen var många inför jubileumslandskampen mot Frankrike där förbundskapten Lars Lagerbäcks nya 3-5-2-spelsystem skulle testas.

Precis som väntat blev det svensk förlust, men efteråt hyllades experimentet av såväl de svenska spelarna som sportbladet.se:s läsare - samt av Frankrikes superstjärna Thierry Henry och förbundskapten Raymond Domenech.

- Jag måste säga att jag blev överraskad av det svenska spelsystemet. Sättet de spelade 3-5-2 på...jag beundrar det. Vi fick många taktiska problem som vi var tvungna att lösa under matchen. Vi lyckades, även om det var svårt, sa Domenech på presskonferensen eftger matchen.


Rätt spelartyper

Uttalandet fick till följd att franska journalister pressade Domenech på om inte även Frankrike borde gå över till 3-5-2.

- Jag prövade det för fyra år sedan, men det krävs att man har rätt spelartyper. I dagsläget har jag bara några som skulle klara det, sa Domenech.

Thierry Henry utvecklar resonemanget exklusivt för Sportbladet:

- Sverige spelade fantastisk fotboll och tog ledningen direkt. De stressade bra och gjorde det svårt för oss. Deras backar breddade spelet ordentligt och då är det svårt att sätta press. Sedan hittade vi ett sätt att ta oss förbi, men det var inte alls lätt, säger Henry.

  

Kim på Zlatans nivå

Både Thierry Henry och Raymond Domenech valde att lyfta fram Kim Källström av svenskarna.

- En av de största anledningarna till att vi fick problem var Kim Källström. Kanske beror det på att han spelar i Frankrike. Han var vårt största problem under matchen, säger Domenech.

Thierry Henry:

- Jag har följt honom ända sedan han spelade i Rennes och jag är en stor beundrare. Han är outstanding. I kväll var han riktigt vass. Kraftfull, bra vänsterfot, bra spelförståelse och stark i luften. Han är på samma nivå som Ibrahimovic och Elmander.

källa: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0