2012 = Drakens År !


Jag är den eviga Elden, Alla krafters hjärta, Den oförskräckta anden.
Jag är sanningen och ljuset, Jag har styrkan och äran i min makt.
Min närvaro skingrar de mörka molnen. Jag är den utvalde att tämja Ödets makter.
JAG ÄR DRAKEN.


Namn på kinesiska: Long/Lung
Ordning: 5:e
Årstid och månad: Vår - April
Året Element: Vatten - Kreativ, problemfri, förstående
Mitt Element :  Jord - Beslutsam, driftig, tålmodig (1988)
Laddning: Positiv (Yang)
Ädelsten: Ametist
Färger: Svart, guld
Positiva egenskaper: Nobel, värdig, ärlig, karismatisk, livfull, storsint, öppen, krävande
Negativa egenskaper: Hänsynslös, diktatorisk, arrogant, dogmatisk, pompös, despotisk, intolerant, krävande
Årtal: 1904, 1916, 1928, 1940, 1952, 1964, 1976, 1988, 2000, 2012, 2024

Drakar i kinesisk mytologi
• I västerlandet skildras drakar som ondskefulla och blodtörstiga monster - särskilt sedan de kommit att symbolisera djävulen. Så är det inte i Fjärran Östern. Där anses drakar vara goda och vänliga, och besittande stor visdom. I den taoistiska mytologin är draken ett av fyra magiska väsen (förutom draken finns Ky-Lin, som är en slags enhörning, Feng-Huang, en slags fågel fenix, och Tigern) som i olika kombinationer symboliserar yin och yang - ljusets och mörkrets makter.
• Av de kinesiska drakarna finns det fyra sorter: Tien-Lung, den Himmelska draken, beskyddare av gudarnas boning; Shen-Lung, den Andliga draken, som kontrollerar vinden och regnet; Ti-Lung, Jordens drake, som kontrollerar floder och vatten på jorden; samt Fut's-Lung, den Underjordiska draken, som vaktar värdefulla metaller och ädelstenar. Som den maktsymbol den var, symboliserade draken kejsaren i det gamla Kina, och endast hans kläder och ägodelar fick smyckas med drakar - ertappades någon annan med att bära en draksymbol var straffet döden.

Drakars personlighet
• Drakar är födda ledare, sådana som får saker att hända. Så långt de kan se står deras makt oemotsagd. De flesta ser upp till en Drake, och han blir ofta andras förebild. Drakar är idealister, perfektionister, och eftersom de är övertygade om att de själva redan är perfekta, har de mycket svårt att ändra på sig. På grund av sin makthunger är Draken inte bra på att åldras. Utsikten att förlora sin makt, känslan av att hans ungdoms styrka sakta försvinner, är honom outhärdlig.
• Draken är lättretlig och envis. Han är stor i munnen och uttalar sig ofta utan att tänka. Icke desto mindre är hans åsikter värda att lyssna på och hans råd värda att ta i beaktning. Han har lätt att få åhörare och har ett avsevärt inflytande över människor. Draken är känd för sitt högmod. Han är entusiastisk på gränsen till otålighet, och har lätt för att tappa humöret.
• Drakar är oförfärade, dynamiska och karismatiska. När en Drake ansluter sig till en samling människor, börjar rummet att sjuda. Han har ett sånt orubbligt självförtroende och uppblåst ego att det inte tjänar mycket till att försöka påpeka när han har fel.
• Drakar är tyranniska. De avskyr order, om det inte är de själva som delar ut dem. Till skillnad från Tigern, som får sin vilja igenom med sin bestämdhet och sitt allvar, eller Oxen, vars auktoritet antyds i hans barska framtoning, vet Draken instinktivt hur man utövar auktoritet på ett milt och vänligt sätt. Drakar är fruktansvärt snobbiga. Även om pengar inte alltid är viktigt, så kan de inte undvika att imponeras av rikedom, prestige, status och prakt.
• Draken är begåvad, intelligent, ihärdig och generös. Han kan genomföra vad som helst. Oavsett om Draken väljer att ägna sitt liv åt konst, medicin eller politik, så kommer han att briljera. Han når framgång var han än går.
• Draken är ofta älskad. Han blir aldrig besviken vad gäller kärleken - snarare är han ofta föremålet för en olycklig förälskelse. Kvinnor födda i Drakens år är inte sällan omgivna av en skara beundrare.

"Jag finns till och därför gör jag allt jag tänker, så stå inte i vägen för mig." - Draken






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





RSS 2.0